De la Nistru
pân' la Tissa
Tot Românul
plânsu-mi-s'a,
Ca nu mai
poate străbate
De-atâta străinătate.
Din Hotin si
pân la Mare
Vin Muscalii
de-a calare,
De la Mare la
Hotin
Mereu calea
ne-o ațin;
(Mihai Eminescu - Doina)
Pe 16 mai
1812, reprezentanţii Imperiilor Rus şi Otoman semnau dubioasa pace de la
Bucureşti, care încheia războiul ruso-turc de la 1806—1812 pentru Principatele
Române şi, ca rezultat al târgului, Moldova de la est de Prut (redenumită
Basarabia) era anexată Rusiei.
Răpirea Basarabiei a fost unul dintre proiectele
expansioniste ale ţarului Alexandru I şi însemna pentru Rusia un succes. Noua
"achiziţie" teritorială îi permitea să-şi urmeze vechile politici de
cucerire şi croire a drumului spre Constantinopol şi Dardanele, care aducea
Rusia mai aproape de Balcani şi îi încuraja speranţa unor extinderi ulterioare
pe contul Imperiului Otoman.
Trecerea arbitrară a Basarabiei la Rusia, cu care ea
nu avea nicio legătură cu caracter identitar sau naţional, nu poate fi
calificată altfel decât ocupaţie şi
subjugare prin anexare.
Cu toate acestea, de-a lungul anilor, evenimentele
care s-au produs la 1812 au fost
interpretate diferit, istoriografia problemei şi demersul public fiind dominate
de două tipuri de narative (opinii,
discursuri).
Primul
este discursul narativ care califică
alipirea Basarabiei la Rusia ca fiind un act de eliberare a ei de sub dominaţia turcească. La baza acestui
narativ stau dogmele ideologice privind "prietenia de veacuri" şi
"relaţia frăţească dintre poporul moldovenesc şi cel rusesc", care au intoxicat insidios istoriografia
problemei vreme îndelungată. Deşi alimentat cu teze false, acest narativ a avut
de-a lungul anilor rezonanţă în societate, graţie faptului că reprezenta
interesele centrului imperial rusesc şi servea politicii ocupaţioniste a
acestuia.
Începutul porneşte chiar de la 1812, de la politica lui Alexandru I faţă de noul teritoriu asumat.
La momentul ocupării Basarabiei, Alexandru I, care avea pretenţia de monarh
liberal şi instruit, nu-şi putea permite să recunoască actul
răpirii Basarabiei. Or, subjugarea unei provincii străine şi anexarea
ei imperiului nu se prea integra în politica unui monarh.
De aceea ţarul a preferat să se autoproclame drept "eliberator al provinciei de sub jugul
turcesc" – deşi o ocupaţie turcească nu exista (Poarta fiind suzeranul
Principatelor Române), iar perioada care a urmat nu a fost una de libertate
pentru Basarabia, ci de dominaţie rusească.
Rezistenţa şi longevitatea dominației rusești se explică prin puterea de influenţă a Moscovei,
Kremlinul deţinând şi după 1991, ca şi până la destrămarea imperiului sovietic,
controlul asupra istoriei şi interpretării trecutului istoric în spaţiile sale
"tradiţionale" de influenţă şi interes, pentru a nu pierde controlul
asupra lor.
În R. Moldova poziţia Moscovei faţă de anul 1812 este alimentată şi azi pe două
canale.
Unu:
prin emisarii săi de la Chişinău, care s-au obişnuit în a-şi da cu părerea în
probleme de istorie a R. Moldova, de identitate, tradiţie, politică, aşa după
cum a făcut-o ambasadorul rus V. Kuzmin, ajuns să afirme, total neadecvat, că
pacea de la Bucureşti a determinat renaşterea Moldovei ca
stat. Aberaţii !
Şi doi:
prin "moştenirea istorică" şi impactul politicii de rusificare,
încuibate într-un anumit gen de politicieni şi istorici – ostatici ai vechilor
ideologii şi servili intereselor Moscovei. Aceştia au rămas cu mentalitatea
ancorată în istoriografia rusă şi sovietică şi continuă să repete şi azi refrenul că anexarea Basarabiei la imperiul
ţarist a fost benefică provinciei şi a generat dezvoltarea acesteia.
Al doilea tip de discurs, argumentat documentar,
denotă drama poporului român, provocată de pacea de la Bucureşti şi de
dominaţia rusească. Constrâns de autorităţi în anii regimurilor ţarist şi
sovietic, acest narativ a obţinut câmp de acţiune abia după 1991, odată cu
declararea independenţei R. Moldova.
Linia trasată de cea mai mare parte a istoricilor de
la Chişinău vis-a-vis de actul de la 1812
exprimă tragismul întregului neam românesc, care a suportat prin pierderea Basarabiei atât o mutilare
teritorială, cât şi o iremediabilă traumă psihologică generată de separarea
criminală a aceluiaşi neam, de trecerea forţată a românilor moldoveni din
stânga Prutului sub un regim nou, străin ca spirit, tradiţie şi ideal şi care
s-a manifestat la scurt timp după anexarea Basarabiei prin politici de
discriminare, colonizare şi asimilare.
Existenţa la
ora actuală a două opinii paralele în chestiunea anului 1812 duce la confuzii în societate, iar
lipsa unei poziţii oficiale a Chişinăului – spre deosebire de cea a Georgiei
sau a Ţărilor Baltice, care şi-au repus în drept trecutul lor istoric – conferă
problemei anului 1812 în istoria Basarabiei o natură de perpetuitate şi lasă
loc de speculaţii politice.
Urmări:
- Conform autorităților imperiale,
din 1828 actele oficiale au început să fie publicate numai în limba rusă. Prin
1871, țarul a emis un ucaz „Asupra suspendării studierii limbii române în
școlile din Basarabia” deoarece „în Imperiul Rus nu se studiază limbile
locale”.
- Abia la 5 decembrie 2013 în urma
sesizării PL, Curtea Constituțională a
decis că ”Limba română” este limba de oficială de stat a RM!
- După 204 de ani de la raptul din
1812, Moldova (dintre Prut şi Nistru) nu şi-a găsit liniştea şi identitatea.
Mereu divizată, mereu pe baricade, mereu sfâşiată identitar.
N.B. În luna iunie, 2010, la inițiativa lui Mihai GHIMPU în fața Guvernului a fost
înălțată o Piatră comemorativă, fiind semnat și un decret prin
care ziua de 28 iunie a fost declarată „Zi a ocupaţiei sovietice”. Instalarea ei este în memoria victimelor ocupaţiei ruseşti din toate timpurile
care unii o contestă, dar e o faptă mare ce v-a rămâne în Istorie.
Piatra a fost instalată chiar pe locul unde până în
1991 a fost amplasat monumentul lui Lenin și are ca inscripție: „În acest loc
va fi amplasat monumentul în memoria victimelor ocupației sovietice și ale
regimului totalitar comunist”.
Un stat incapabil să recunoască, să-şi asume şi
să-şi apere propria istorie este un stat slab şi cu viitor incert. Până acum
doar PL a luat atitudine faţă de tragedia anului 1812, Unirea din 1918,
anul 1940 sau 1944, e puțin, însă noi NU UITĂM!
Noi ce facem, ce speranță
construim, cât mai așteptăm, sau poate a venit timpul să ne IMPLICĂM?!
Foto: Eveniment organizat de PL la împlinirea a 200 ani de ocupație
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu