ACORD
POLITIC
privind
constituirea și funcționarea
Alianței pentru Integrare Europeană III ( AIE III )
Prin
prezentul Acord politic, pările semnatare:
PARTIDUL
LIBERAL DEMOCRAT DIN MOLDOVA,
PARTIDUL
DEMOCRAT DIN MOLDOVA și
PARTIDUL
LIBERAL DIN MOLDOVA
denumite în continuare “părți
semnatare” și/sau „membrii alianței” și/sau „componentele alianței”,
1. Conștientizând
necesitatea asigurării unei guvernări stabile și eficiente, bazată pe
coalizarea forțelor politice proeuropene care au acces în Parlament după
alegerile parlamentare din 30 Noiembrie 2014 și care manifestă voința
realizării unui compromis în interesul național;
2. Apreciind
că Republica Moldova are în față oportunități fără precedent de valorificare a
agendei sale de integrare europeană și creșterea nivelului de trai al
cetățenilor Republicii Moldova;
3. Angajându-se
să asigure o guvernare eficientă în Republica Moldova până la următoarele
alegeri parlamentare ordinare, care să asigure dezvoltarea dinamică,
multilaterală și durabilă a țării;
4. Realizând necesitatea
consolidării unității societății, a
capacității Republicii Moldova de a face față provocărilor externe și
interne;
constituie
Alianța pentru Integrare Europeană stabilind organizarea, mecanismele,
prioritățile şi garanțiile ei de funcționare.
PRINCIPII
DE FORMARE A ALIANȚEI
5. Rațiunea
de constituire a Alianțeieste determinată de așteptările majorității
cetățenilor Republicii Moldova care au optat pentru opțiunea proeuropeană a
țării, de necesitatea îmbunătățirii și eficientizării mecanismelor de guvernare, de creștere a
economiei naționale și nivelului de trai al cetățenilor, precum și de voința
fermă a părților semnatare de a asigura stabilitatea și ireversibilitatea
cursului de integrare europeană a Republicii Moldova.
6. Constituirea
unei guvernări proeuropene este vital necesară pentru interesele naționale ale
Republicii Moldova, care revendică de urgență:
a. Consolidarea
societății prin stabilitate politică, creșterea nivelului de trai al
cetățenilor prin eradicarea sărăciei, dezvoltare economică durabilă în
condițiile unei concurențe libere, consolidarea legalității și respectului
pentru drepturile cetățenești. În vederea atingerii obiectivelor enunțate,
părțile semnatare vor asigura punerea în practică și respectarea etapelor de
implementare a Agendei de Asociere și a Acordului de Asociere, cu partea sa
componentă – Acordul de Comerț Liber, Aprofundat și Cuprinzător, semnate între
Republica Moldova și Uniunea Europeană;adoptarea legislaţiei europene – a acquis-ului
comunitar ca prioritate legislativă absolută.
b. Eradicarea
efectivă a corupției prin: acțiuni hotărâte de depolitizare a instituțiilor de
drept, sectorului justiției și instituțiilor independente cu subordonare
parlamentară cu atribuții de supraveghere, reglementare, control și exercitare
a legalității; accelerarea și
eficientizarea procesului de reformă a justiției. Alianța stabilește ca
prioritate imediată reforma Procuraturii în consultare cu Comisia Europeană și
cu solicitarea delegării unei misiuni UE în domeniul justiției, în spiritul și
conform prevederilor Agendei de Asociere și Acordului de Asociere a Republicii
Moldova la UE.
c.
Investirea unui nou Guvern și sprijinirea Programului său
de activitate în Parlament de către o alianță pro europeană eficientă, stabilă şi
responsabilă.
d.
Adoptarea unei noi Constituții conform standardelor europene.
e.
Alianța stabilește ca
prioritatemajorămonitorizareaprocesului de elucidare a devalizării BEM, UniBank
și Banca Socială, întoarcerea banilor delapidați și tragerea la răspundere a
persoanelor care se fac vinovate de acest lucru.
f.
Majoritatea parlamentară, conform legislației în vigoare,
își asumă responsabilitatea evaluării activității instituțiilor cu subordine guvernamentală
și parlamentară și demiterea după caz a conducătorilor care nu-și îndeplinesc corect
atribuțiile.
g.
Descentralizarea puterii și transferul de competenţe şi
fonduri de la APC la APL în conformitate cu principiile autonomiei locale.
Adoptarea unei noi legi a statutului
municipiului Chișinău.
h.
Îmbunătăţirea mediului de afaceri, asigurarea liberei
concurenţe, dezvoltarea și promovarea mecanismelor de încurajare a dezvoltării
businessului mic și mijlociu prin
eliminarea monopolurilor de pe piaţă. Creşterea rolului Consiliului
Concurenţei, reducerea contrabandei şi favoritismului fiscal exercitat ca
urmare a fenomenelor de corupţie.
i.
Crearea de noi locuri de muncă prin încurajarea
investiţiilor autohtone şi străine. Tratamentul corect și echitabil pentru
investitori.
j.
Crearea de facilităţi pentru agenții economici care angajează absolvenţi din învăţământul
superior şi mediu de specialitate,persoane aflate la primul lor loc de muncă
din carieră.
k.
Îndeplinirea urgentă a condițiilor necesare de absorbție
a fondurilor europene şi altor fonduri
puse la dispoziţie de către partenerii de dezvoltare. Transparenţa
absolută în domeniul atragerii şi
cheltuirii fondurilor europene. Prioritatea asigurării de fonduri de la buget
pentru proiectele europene ce necesită co-finanţare din partea Republicii Moldova.
l.
Asigurarea independenţei energetice prin conectarea cu
reţelele de energie electrică şi gazoductele de pe piaţa energetică europeană,
precum și încurajarea producţiei de energie alternativă.
m.
Creşterea eficienţei energetice. Instituirea
obligativităţii auditului energetic pentru clădiri.
n.
Facilitarea
fluxurilor de călători şi mărfuri spre şi dinspre Uniunea Europeană şi
reducerea contrabandei şi corupţiei prin deschiderea de puncte de control
comune la frontieră cu România, după principiul „one stop”.
7. Alianța consideră
continuarea cursului strategic de integrare europeană a Republicii Moldova
drept prioritate națională.
Eforturile Alianțeivor fi
îndreptate spre îndeplinirea obiectivelor curente și pe termen mediu:
continuarea implementării reformelor asumate în vederea creșterii rapide și
semnificative a nivelului de trai al cetățenilor țării prin asigurarea
creșterii economice, atragerea investițiilor străine și crearea locurilor de
muncă bine plătite, realizarea practică și fără abateri a etapelor Agendei de Asociere.
În procesul de integrare europeană Alianțava
pune accentul pe dezvoltarea durabilă a Republicii Moldova, având la bază
stimularea unei economii competitive, orientate spre investiții, inovații, asigurarea echității sociale, ocrotirea
familiei, respectarea tradițiilor naționale, îmbunătățirea continuă a calității
vieții oamenilor și susținerea relațiilor dintre ei în armonie cu mediul
ambiant.
Alianța va susține Guvernul în
mandatul său de negocieri cu partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova.
Alianța
înțelege că integrarea europeană nu trebuie să limiteze relațiile Republicii
Moldova cu alți parteneri externi. Republica Moldova va avea o politică externă
bazată pe deschidere şi cooperare cu alte state, în condiţiile respectării
dreptului internaţional, a tratatelor bilaterale semnate cu statele respective
şi a tratatelor internaţionale la care Republica Moldova şi statele respective
sunt părţi semnatare. Alianța va acționa constant și consecvent pentru a
consolida societatea în ferma convingere
că toată clasa politică trebuie
să pună prioritățile naționale ale Republicii Moldova mai presus de orice
dispute politice.
8.
Obiectivele de bază ale Alianței sunt: supremația legii și independența justiției; eliminarea
corupției din actul de guvernare și din mentalitatea colectivă; neadmiterea
subordonării instituțiilor statului intereselor personale și de partid;
afirmarea și respectarea drepturilor și libertăților omului; neadmiterea
divizării cetățenilor pe criterii etnice și culturale; corelarea solidarității
sociale cu responsabilitatea față de societate;implementarea unui model
european de edificare a națiunii incluzive; dezvoltarea durabilă și creșterea
bunăstării populației, prin crearea condițiilor de dezvoltare și stimulare a
inițiativei private, în mod special businessului mic și mijlociu, într-un mediu
competitiv, corect, în spiritul principiilor economiei de piață; implementarea
respectului, toleranței și a altor principii ale unui stat democratic;
consolidarea statalității,
independenței, suveranității și
integrității teritoriale a Republicii Moldova; implementarea
respectului, toleranței și a altor principii ale unui stat democratic.
9.
Principiile
speciale în funcționareaAlianței
sunt:
- distribuirea
clară și asumarea responsabilității politice pentru domeniile repartizate
membrilor Alianței în procesul guvernării;
- asigurarea
eficienței guvernării prin consolidarea controlului parlamentar;
- respectul
pentru partenerii de Alianță, încrederea reciprocă și colegialitatea;
- transparența,
consensualitatea și spiritului consultativ în luarea deciziilor;
- promovarea
și aprobarea necondiționată politic a cadrului normativ și reformelor care fac
obiectul Acordului de Asociere, Programului de Guvernare și strategiilor
sectoriale aprobate în modul corespunzător.
ORGANIZAREA ALIANȚEI
10.
Alianța de guvernare
este o asociație politică benevolă, constituită de către părțile semnatare
care, prin fracțiunile reprezentate în Parlament, susțin programul de guvernare
al Alianței, pentru toată perioada de până la finalizarea în termenul prevăzut
de legislație al mandatului deplin al Parlamentului de legislatura a XX-a.
11.
Adunarea
Generală a Alianțeieste forul care întrunește
conducerea partidelor membre, toți deputații, miniștrii și conducătorii
autorităților administrative centrale care au constituit Alianța
sau
au fost delegați în funcții de aceasta. Adunarea Generală a Alianței
se
convoacă la propunerea liderilor Alianței
sau a Consiliului Alianțeiși dezbate subiecte de importanță majoră pentru
Republica Moldova și buna funcționare a Alianței de guvernare. Adunarea
Generală a Alianței se convoacă la necesitate, dar nu mai rar de o dată în
semestru. Adunarea Alianței este moderată prin rotație de unul din liderii
partidelor politice semnatare. Ordinea de zi a adunării este pregătită de Secretariatul Alianței în baza propunerilor
partenerilor de Alianță și se repartizează membrilor Adunării după aprobarea ei
de către Consiliul Alianței. Deciziile Adunării Alianței se adoptă prin
consens.
12.
Reuniunea
liderilor Alianței întrunește liderii
partidelor politice semnatare ale Acordului Alianței, care se vor întruni, de
regulă, săptămânal, pentru a coordona subiectele de pe agenda guvernării și
chestiunile principiale de organizare și/sau funcționare a Alianței.
13.
Consiliul Alianței este
format din delegațiile părților semnatare ale Acordului de Alianță, în număr de
până la patru persoane pentru fiecare delegație, care stabilesc agenda comună
și decid asupra proiectelor care nu au întrunit consensul în cadrul Consiliului
Parlamentar și/sau Prezidiul Guvernului. Consiliul Alianței se reunește ori de
câte ori este necesar, la cererea uneia dintre părțile semnatare ale Acordului
de Alianță, dar nu mai rar decât o dată la două săptămâni și adoptă deciziile
în bază de consens. Ședințele Consiliului Alianței sunt deliberative dacă la
ele participă reprezentanții mandatați ai tuturor părților semnatare ale
Acordului. Proiectul ordinii de zi a ședinței Consiliului Alianței este
pregătit de către Secretariatul Alianței în baza propunerilor partenerilor de
Alianță și se repartizează membrilor Consiliului cu cel puțin 24 de ore înainte
de ședință. Ședințele Consiliului sunt moderate prin rotație de reprezentanții
părților semnatare. În cadrul Consiliului Alianței se va discuta și se va decide asupra subiectelor care se referă la:
demiterea (revocarea) Președintelui și vicepreședinților Parlamentului;
inițierea procedurii de demisie a Președintelui Republicii Moldova; votul de
neîncredere Guvernului; demiterea (remanierea) miniștrilor, vice-miniștrilor și
conducătorilor autorităților publice centrale;
soluționarea divergențelor de opinii
și problemelor apărute în activitatea Consiliului parlamentar al Alianței
și Prezidiului Guvernului; hotărârile de angajare a răspunderii
Guvernului; convocarea sesiunilor
extraordinare și/sau speciale ale Parlamentului; modificări structurale și de
competență ale instituțiilor statului; subiecte cu caracter organizatoric care
vizează funcționarea instituțiilor statului și alte subiecte prevăzute de
prezentul Acord. Fără acordul prealabil al Consiliului, fracțiunile
parlamentare constituante ale Alianței nu vor iniția și nu vor susține
acordarea votului de neîncredere Guvernului, nu vor iniția și nu vor susține
convocarea sesiunilor extraordinare ale Parlamentului, nu vor susține proiectele
legislative și alte acțiuni ale
opoziției. În cazurile în care proiectele propuse de opoziția parlamentară aduc o valoare importantă pentru societate,
susținerea acestor proiecte va fi decisă de Consiliul Alianței în bază de
consens.
14.
Consiliul
Parlamentar al Alianței
este format din deputați reprezentanți ai părților semnatare, având drept
competență stabilirea priorităților agendei legislative a Alianței. Părțile semnatare
deleagă în Consiliul Parlamentar al Alianței reprezentanții săi din: Biroului
permanent al Parlamentului, președinții, vicepreședinții, secretarii
fracțiunilor parlamentare și comisiilor permanente ce le revin. Ședințele
Consiliului Parlamentar sunt deliberative dacă la ele participă reprezentanții
mandatați ai tuturor părților semnatare ale Acordului, sunt moderate prin
rotație de reprezentanții acestora, adoptă decizii prin consens și se convoacă,
de regulă, cu 24 de ore înainte de ședințele Biroului Permanent al
Parlamentului.
15.
Ședințele Executivului
sunt precedate de ședințele Prezidiului
Guvernului, în cadrul cărora se aprobă ordinea de zi a ședințelor
Guvernului și se discută, după caz, proiectele în privința cărora există
divergențe de opinii, inclusiv cele promovate de miniștri. Deciziile în cadrul
Prezidiului Guvernului se iau prin consens. În cazul când nu este posibilă
identificarea unei soluții consensuale pe marginea unui proiect de hotărâre,
proiectul în cauză nu va fi inclus pe agenda ședinței Guvernului, iar problema
respectivă va fi pusă în discuție la Consiliul Alianței. Ședințele Prezidiului
Guvernului au loc, de regulă, cu cel puțin două zile înainte de ședința
Executivului.
16.
Secretariatul
Alianței este o entitate permanentă cu funcții
tehnice care asistă activitatea Alianței pe toate dimensiunile sale: politic, legislativ
și executiv. Secretariatul este condus de Secretarul General al Alianței.
Secretariatul are următoarele atribuții de bază: sistematizează propunerile
pentru ordinea de zi a ședințelor Adunării Generale a Alianței, Consiliului Alianței,
Consiliului Parlamentar al Alianței, asigură perfectarea proceselor verbale ale
ședințelor entităților menționate și semnarea lor de către reprezentanții
părților semnatare ale Acordului; monitorizează implementarea deciziilor Alianței
și prezintă Consiliului Alianței, lunar sau la solicitare, rapoarte despre
executarea deciziilor menționate. Secretariatul funcționează conform
regulamentului și organigramei, aprobate de Consiliul Alianței,
care
decide, inclusiv, asupra componenței și a atribuțiilor acestuia. Consiliul
Alianței va elabora și aproba regulamentul și organigrama Secretariatului, va
desemna și numi Secretarul General al Alianței,
într-un termen ce nu va depăși 10 zile
de la data intrării în vigoare a prezentului Acord.
17.
Părțile semnatare a
prezentului Acord stabilesc și se angajează să formeze organele de conducere și
de lucru ale Alianței, într-un termen ce nu va depăși 10 zile de la data
semnării Acordului.
PRIORITĂŢI PENTRU PROGRAMUL DE GUVERNARE.
18. Prezentul
acord politic fixează următoarele priorități ale guvernării, urmând ca
obiectivele acesteia să fie expuse în Programul de activitate a Guvernului:
integrarea europeană ca prioritate a politicii interne şi externe a
Republicii Moldova, cu echilibrarea și menținerea bunelor relații cu alți
parteneri externi în interesul național al RM; reintegrarea teritorială,
retragerea trupelor străine, muniţiei şi tehnicii de luptă precum și
elaborarea, implementarea unei politici unice în acest domeniu; consolidarea statalității;
dezvoltarea economică modernă bazată pe investiții, susținerea businessului,
inovații și competitivitate care să genereze sporirea graduală a numărului de
locuri de muncă; asanarea și consolidarea sectorului bancar; asigurarea unei
dezvoltări regionale echilibrate;
dezvoltarea agriculturii moderne, bazate pe tehnologii și sisteme
performante de colectare, și procesare a materiilor prime agricole;
modernizarea infrastructurii; implementarea politicilor sociale pro-active,
ocrotirea familiei, măsuri orientate spre sporirea bunăstării cetățenilor și
creșterea calității vieții; eficientizarea sistemului național de asigurări de
sănătate, a sistemului de pensii și de asigurări sociale; reforma
administrației publice (inclusiv instituționale conform modelelor europene), descentralizarea
puterii și asigurarea autonomiei locale; asigurarea continuității și
finalității reformelor în justiție, în domeniul mediului de afaceri și
climatului investițional, în energetică, infrastructura calității, educație,
sănătate, asigurarea ordinii de drept, combaterea criminalității și
eficientizarea reformei poliției, eradicarea corupției, a infracțiunilor
economice și financiare; reformarea organelor procuraturii, depolitizarea
reală, eficientizarea și transparentizarea activității organelor pentru ocrotirea
normelor de drept; asigurarea
supremației legii şi a respectării drepturilor omului; consolidarea libertății
de exprimare și libertății presei, asigurarea securității informaționale;
neadmiterea divizării cetățenilor pe criterii etnice și culturale.
CONDUCEREA
PARLAMENTULUI ȘI A GUVERNULUI
19. Părțile semnatare ale prezentului Acord au
convenit asupra următorului model de repartizare a responsabilității politice
pe domenii, după cum urmează:
§ Conducerea
Parlamentului la nivel de Președinte al Parlamentului este asigurată de PDM
(Anexa № 1 la prezentul Acord);
§ Conducerea
Guvernului la nivel de Prim-ministru este asigurată de PLDM (Anexa № 2 la prezentul Acord).
§ Președintele
Republicii Moldova va fi ales prin consens. Componentele Alianței se angajează
să organizeze un referendum pentru modificarea Constituției Republicii Moldova,
în sensul modificării articolului 78, pentru diminuarea numărului de voturi
necesare alegerii Președintelui R. Moldova, de la 61 la 51 de voturi.
20. Componentele Alianței
se angajează să contribuie efectiv la alegerea organelor de conducere și de
lucru ale Parlamentului în conformitate cu prevederile Regulamentului
Parlamentului și conform repartizării stabilite în anexa № 1.
21. Guvernul va fi format conform repartizării stabilite anexa № 2 la prezentul
Acord.
22. Autoritățile administrative din subordinea
organelor centrale de specialitate vor fi formate, organizate și administrate
de organul central de specialitate în subordinea căruia se află.
23.
ComponenteleAlianței
se angajeazăsăinvestească Guvernul prin acordarea votului de încredere
asupra programului de activitate și a întregii liste a Guvernului;
24.
Alianța va alege un
Vicepreședinteal Parlamentuluipropus de PartidulLiberal;
25. Orice
redistribuire a competențelor, funcțiilor, orice schimbări instituționale, care
fac obiectul prezentului Acord, se vor decide doar în bază de consens în cadrul
Consiliului Alianței. Nerespectarea
acestui principiu este considerată o încălcare gravă a prezentului Acord
și duce la încetarea Acordului, la destrămarea Alianței
și retragerea încrederii Guvernului investit.
26. În
cazul în care Prim-ministrul Republicii Moldova ia în considerare înlocuirea
unui membru al Guvernului sau al unui conducător ai instituțiilor subordonate
Executivului, remanierea sau înlocuirea respectivă este inițiată/realizată, în
mod obligatoriu, doar cu consultarea și acordul membrului Alianței care a
delegat acea persoană și cu investirea unei persoane delegate de același membru
al Alianței, în corespundere cu pct. 21 și 22 al prezentului Acord.
27. În cazul în care o componentă a Alianței
decide retragerea unui ministru din Guvern sau a unui conducător a instituției
centrale, delegat de această componentă, celelalte componente ale Alianței vor
susține solidar demiterea respectivă. Demiterea și înlocuirea respectivă va fi
susținută și de Prim-ministru, care va iniția procedurile legale
corespunzătoare (i.e. remaniere). Urmare a demiterii unui ministru, la funcția
vacantă va fi înaintată candidatura unui alt ministru la propunerea partenerului
de Alianță, căruia i-a revenit
această funcție în rezultatul repartizării mandatelor conform pct. 21 și 22 al
prezentului Acord.
28. Pentru
retragerea și înlocuirea unor persoane din funcții sau poziții la nivel de
Parlament se vor aplica aceleași reguli descrise la pct. 25-27, cu susținerea
factorilor de decizie corespunzători (i.e. conducerea Parlamentului).
29. Propunerile
parvenite din partea componentelorAlianței,
care țin de desemnarea, numirea, înlocuirea și/sau revocarea persoanelor
din Guvern (inclusiv instituții subordonate) și Parlament (potrivit
prevederilor prezentului Acord), inclusiv de mandatare a reprezentanților săi
în organele de lucru ale Alianței, se fac în baza unei scrisori semnate de
liderul partidului membru al Alianței.
30. Scrisoarea
respectivă este depusă la SecretariatulAlianței pentru înregistrare, fiind
transmisă ulterior Consiliului Alianței pentru a fi adusă la cunoștința
factorilor de decizie și executată. Scrisoarea respectivă devine parte
integrantă a prezentului Acord, și executarea schimbărilor legate de
desemnarea, numirea, înlocuirea și/sau revocarea de persoane solicitate de
ocomponentă a Alianței, este monitorizată de Secretariatul Alianței, care la
rândul său, va informa Consiliul Alianței.
31. Încălcarea
principiilor și regulilor expuse mai sus (p. 19-30), ce țin de desemnarea,
numirea, înlocuirea și/sau revocarea de persoane, modificarea structurii și
competențelor instituțiilor contrar prevederilor prezentului Acord, sunt
considerate încălcări grave ale prezentului Acord și duc la încetarea
acestuia, la destrămarea Alianței și
retragerea încrederii Guvernului investit.
32. Părțile semnatare ale prezentului Acord, componente
aleAlianței, stabilesc și se
angajează să delimiteze atribuțiile vicepreședinților Parlamentului conform
domeniilor de activitate a organelor de lucru ale Parlamentului. Astfel,
Consiliul Alianței va elabora și aproba hotărârea cu privire la delimitarea
atribuțiilor și o va propune spre adoptare Biroului Permanent al Parlamentului.
MODIFICĂRI
STRUCTURALE ŞI INSTITUŢIONALE ÎN CADRUL GUVERNULUI
33. Alianța
va implementa principiul neadmiterii subordonării instituțiilor statului
intereselor personale și de partid. Funcțiile de conducere în cadrul
instituțiilor subordonate Guvernului vor fi asigurate și propuse de părțile
semnatare, conform negocierilor purtate cu acestea, în baza criteriilor de
responsabilitate, performanțe și profesionalism. Delimitarea
responsabilităților pe domenii de activitate, prin asumarea conducerii
instituțiilor respective de către părțile semnatare, sunt stabilite în anexe,
parți componente a prezentului Acord.
34. Alianța
va aplica principiul asumării totale a responsabilității politice în cadrul
instituțiilor guvernamentale și a domeniilor de competență, conform pct. 19 –
22 a prezentului Acord, care presupune, inclusiv, dreptul conducătorului de
a-și forma echipa și obligația lui de a asigura eficienta acesteia.
35. Alianța
va continua reformele menite să asigure stabilitatea în funcție, respectarea
drepturilor și a șanselor de avansare în cariera profesională a funcționarilor
publici.
36.
Alianța va
evalua oportunitatea operării și fezabilitatea
implementării altor modificări structurale și funcționale pentru a
asigura eficiența, optimizarea și transparența actului de guvernare, axându-se
pe următoarele domenii prioritare:
§ Consolidarea
independenței și profesionalismului instituțiilor autonome cu atribuții de control,
inspecție, supraveghere, aplicare a sancțiunilor penale și administrative, care
au în sarcină protejarea statului de drept și a intereselor cetățenilor și
agenților economici;
§ Fortificarea
capacitaților de supraveghere, control și intervenție a instituțiilor cu atribuții
de reglementare în sectorul financiar-bancar;
§ Fortificarea
capacităților în domeniul gestionării frontierei de stat;
§ Eficientizarea
controlului utilizării banilor publici;
§ Consolidarea
capacităților în domeniul gestionării asistenței externe;
§ Dezvoltarea
capacităților în domeniul atragerii investițiilor și promovării exporturilor;
§ Eficientizarea
administrării întreprinderilor de stat și proprietății publice;
§ Consolidarea capacității instituționale în
implementarea reformei Administrației Publice Locale și Centrale;
§ Investirea
Guvernului prin acordarea votului de încredere asupra programului de activitate
și a întregii liste a Guvernului;
§ Consolidarea capacitaților de control parlamentar a
comisiilor permanente parlamentare pe dimensiunea implementării
Acordului de Asociere;
§ Dezvoltarea capacitaților Cancelariei de Stat de gestionare
corectă si transparentă a proceselor de organizare a ședințelor Guvernului și
asigurării transparenței procesului decizional, inclusiv cel de consultare
publică a proiectelor de hotărâri și
decizii a Guvernului.
§ Perfecționarea
și transparentizarea procedurilor de achiziții publice;
§ Optimizarea
controlului în domeniul infracțiunilor economice;
§ Reformarea
sistemului de administrare și executare judecătorească;
§ Organizarea
și administrarea activității organelor centrale de specialitate, a
autorităților administrative din subordinea acestora, în corespundere cu
Acordul de Asociere și strategiilor sectoriale;
ECHILIBRE
ŞI GARANŢII ÎN CADRUL ALIANȚEI
37.
Prezentul acord, dincolo de stabilirea
cadrului politic de cooperare între componentele Alianței, este asumat și ca un
angajament al acestora fată de cetățenii Republicii Moldova și față de
partenerii externi ai Republicii Moldova. Încălcarea prevederilor Acordului
implică din oficiu denunțarea acestuia și va conduce la asumarea răspunderii
față de cetățenii și partenerii Republicii Moldova.
38.
Părțile semnatare se
angajează să sprijine Guvernul Alianței, în condițiile și termenele prezentului
Acord, până la expirarea mandatului deplin al Parlamentului de legislatura a XX-a
și să nu participe sub nici o formă la declanșarea alegerilor anticipate,
înțelegând că acest lucru este împotriva intereselor cetățenilor, dar și
împotriva intereselor Republicii Moldova.
39.
Semnatarii prezentului
Acord se angajează să renunțe la atacuri politice reciproce și la alte
manifestări (inclusiv atacuri la persoană și acuzații publice), capabile să
destabilizeze situația politică din Republica Moldova. Alianța nu va admite
numirea sau menținerea în funcții de răspundere a persoanelor condamnate pentru
fapte de corupție. Dacă asemenea cazuri, confirmate prin decizii ale
instanțelor de drept (hotărâri definitive ale instanțelor judecătorești), se
vor atesta pe parcursul guvernării comune, ele nu vor fi utilizate pentru a
ataca politic partenerii, dar se vor lua în mod solidar măsuri aprobate de
Consiliul Alianței pentru
redresarea situației.
40.
Membrii Alianței vor
respecta regulile competiției politice corecte și identitatea ideologică a
fiecăruia, dar, în același timp, vor aplica în mod disciplinat mecanismele de
conlucrare în cadrul Alianței,
stabilite prin prezentul Acord politic.
41.
Membrii Alianței,
semnatari ai prezentului Acord și reprezentanții mandatați ai acestora,
inclusiv cei delegați în instituțiile statutului, nu vor întreprinde acțiuni
sau se vor manifesta prin inacțiuni, ce ar aduce prejudicii de imagine Alianței.
42.
Părțile semnatare ale
prezentului Acord nu vor bloca, intenționat și cu rea-credință, luarea
deciziilor în Alianță, ce ar putea avea ca efect periclitarea funcționalității Alianței
sau a unor instituții de stat.
43.
Membrii Alianței vor
coordona reciproc opiniile exprimate public în privința celor mai importante
probleme ale societății și legate de administrarea puterii de stat. În acest
context, miniștrii și alți reprezentanți ai Alianței în autoritățile publice nu
se vor expune prin luarea unor poziții publice contradictorii și critice față
de deciziile adoptate de partenerii de Alianță,
în alte domenii de activitate decât cele asumate.
44.
Membrii Alianței,
partide politice și fracțiuni parlamentare, nu vor iniția și nu vor accepta
trecerea membrilor acestora de la un partid/fracțiune la alt partid/fracțiune,
component al Alianței.
45.
Membrii Alianței vor vota proiectele promovate de opoziția parlamentară doar în cazurile în care acestea aduc o valoare
importantă pentru societate și Consiliul Alianței
decide susținerea lor. Acest angajament este asumat de fiecare deputat semnatar
al Acordului de constituire a Alianței, iar scopul lui este de a preveni
apariția de tensiuni pe interiorul Alianței.
46.
Membrii Alianței nu
vor înainta și nu vor vota, fără aprobarea prealabilă la Consiliul Alianței, proiectele
de Legi și Hotărâri de Parlament și de Guvern, privind demiterea sau limitarea
de competență a unui membru al Alianței în structurile de stat, inclusiv nu vor vota proiecte de acte legislative asupra cărora nu
s-a găsit consens în cadrul Alianței.
DISPOZIŢII
FINALE ŞI TRANZITORII
47.
Prezentul Acord intră
în vigoare la data semnării acestuia. Acordul este semnat de liderii partidelor
fondatoare ale Alianței, toți deputații reprezentanți ai acestora, confirmând
prin acest fapt asumarea unei
responsabilități personale pentru crearea și funcționarea eficientă a Alianței.
48.
Prezentul Acord poate fi modificat prin decizia Consiliului Alianței,
adoptată în bază de consens. Propunerile de modificare vor respecta un termen de
preaviz de 10 zile calendaristice și vor fi depuse la Secretariatul Alianței,
care le va transmite imediat celorlalte componente ale Alianței. Deciziile
privind aderarea altor părți la Alianță se vor adopta doar prin hotărârea Adunării Generale a Alianței.
49.
Prezentul Acord poate fi denunțat exclusiv prin acordul
comun al părților constituante ale Alianței.
50.
Partea semnatară,
care unilateral denunță prezentul Acord sau încalcă în mod deliberat și asumat
principiile și prevederile lui, acceptă asumarea responsabilității pentru
demiterea Guvernului și consecințele politice corespunzătoare legate de
desființarea majorității Parlamentare și lichidarea Alianței.
CHIȘINĂU,
23Iulie 2015
Semnează:
Vlad Filat Marian Lupu Mihai Ghimpu
Președinte
PLDM Președinte PDM Președinte PL
_______________ __________________ ______________________
Anexa №1
Funcțiile
de conducere în Parlamentul și Guvernul Republicii Moldova
Parlamentul
Republicii Moldova
1. Președintele
Parlamentului – PDM
2. Vicepreședintele
Parlamentului – PLDM
3. Vicepreședintele
Parlamentului - PL
4. Președintele
Comisiei Juridice, numiri și imunități – PDM
5. Președintele
Comisiei pentru Politică Externă – PDM
6. Președintele
Comisiei Economie, Buget, Finanțe – PLDM
7. Președintele
Comisiei Securitate Națională - PL
8. Președintele
Comisiei Cultură, Educație, Tineret, Sport și Mass Media – PLDM
Conducerea
Guvernului Republicii Moldova
1. Prim-ministru
– PLDM
2. Viceprim-ministru
(blocul economic) – PDM
3. Viceprim-ministru (integrare europeană) - PLDM
4. Viceprim-ministru
(reintegrare) – va fi numit printr-o decizie consensuală a celor 3 componente ale
Alianței
5. Viceprim-ministru
(responsabil de blocul social )– PL
Vlad
Filat Marian Lupu Mihai Ghimpu
Președinte PLDM Președinte PDM Președinte PL
_______________ __________________ ____________________
Anexa № 2
GUVERNUL
REPUBLICII MOLDOVA
Partajarea
funcțiilor în Guvern și alte autorități administrative centrale
1
|
Prim-ministru
|
PLDM
|
2
|
Viceprim-ministru, MinistrulEconomiei
|
PDM
|
3
|
Viceprim-ministru, MinistrulAfacerilorExterneși al
Integrării Europene
|
PLDM
|
4
|
Viceprim-ministru pentru Reintegrare
|
va fi numit printr-o decizie consensuală
|
5
|
Viceprim-ministru (responsabil de bloculsocial )
|
PL
|
6
|
Ministerul Finanțelor
|
PLDM
|
7
|
Ministerul Justiției
|
PD
|
8
|
Ministerul Afacerilor Interne
|
PLDM
|
9
|
Ministerul Apărării
|
PL
|
10
|
Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor
|
PD
|
11
|
Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare
|
PLDM
|
12
|
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor
|
PL
|
13
|
Ministerul Mediului
|
PL
|
14
|
Ministerul Educației
|
PL
|
15
|
Ministerul Culturii
|
PDM
|
16
|
Ministerul Muncii, Protecției Sociale șiFamiliei ⃰⃰
|
PLDM
|
17
|
Ministerul Sănătății
|
PD
|
18
|
Ministerul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor
|
PD
|
19
|
Ministerul Tineretului și Sportului
|
PLDM
|
⃰ Coordonare instituțională a CNAS
⃰⃰ ⃰ Coordonare instituțională a CNAM
și a Agenției medicamentului
Vlad
Filat Marian Lupu Mihai Ghimpu
Președinte PLDM Președinte PDM Președinte PL
_______________ __________________ ____________________
Autorități
Administrative Centrale
1
|
Biroul Național
de Statistică
|
PLDM
|
2
|
Agenția relații
funciare și cadastru
|
PLDM
|
3
|
Biroul relații
interetnice
|
PLDM
|
4
|
Agenția Moldsilva
|
PL
|
5
|
Agenția Rezerve
Materiale
|
PL
|
6
|
Agenția Turismului
|
PDM
|
7
|
Agenția Națională
pentru Siguranța Alimentelor
|
PLDM
|
8
|
Autoritatea Aeronautică
Civilă
|
PDM
|
9
|
ANRECTI
|
PDM
|
10
|
PL
|
|
11
|
Agenția Națională
Antidoping
|
PDM
|
12
|
AGEPI
|
PL
|
Vlad
Filat Marian Lupu Mihai Ghimpu
Președinte PLDM Președinte PDM Președinte PL
_________________ __________________ ____________________
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu